97 Breda 4 augustus 2012 - Reisverslag uit Breda, Nederland van Ans & Von - WaarBenJij.nu 97 Breda 4 augustus 2012 - Reisverslag uit Breda, Nederland van Ans & Von - WaarBenJij.nu

97 Breda 4 augustus 2012

Blijf op de hoogte en volg Ans & Von

04 Augustus 2012 | Nederland, Breda

Vandaag een toppunt waar we te voet naar toe konden: ons eigen Breda, de parel van het zuiden. Hier vind je op het Kasteelplein de eerste Nassauresidentie in Nederland, het kasteel is tevens het eerste voorbeeld van de renaisancebouwkunst in Nederland. (Voorheen had Breda ook de grootste militaire taptoe in de wereld, helaas dat is volgens mij naar Den Bosch verhuisd(?)) Natuurlijk mag de Grote Kerk van Breda niet ontbreken op de top 100 monumentenlijst, maar in de kerk bevindt zich ook een toppunt: het belangrijkste grafmonument in renaissacestijl in Nederland.
In de Veemarktstraat staat de oudste nog in gebruikzijnde schuilkerk in Nederland, de Lutherse Kerk van Breda. Natuurlijk is er het prachtige Begijnhof met een unieke kruidentuin. Het Mastbos ook een toppunt: het oudste grovedennenbos in ons land! Je weet dat het er allemaal is in je eigen stad maar toch... zeer de moeite waard om met andere ogen door Breda heen te gaan. En verder kun je natuurlijk goed shoppen en voor een lunch is het moeilijk kiezen, zoveel mooie plekjes, wij kozen voor het terras van Zeezicht en genoten van het gedoe op de markt en van een heerlijke lunch. Breda is gewoon leuk!

• 05 Augustus 2012 - 14:40

Thijs:

Dag Dames, na er heerlijke vakantie in Kroatië met daar ook zeker mooie toppuntjes, vond ik het erg leuk om weer zoveel nieuwe toppunt verhalen van jullie in mijn mailbox te hebben. Wederom geniet ik van jullie schrijfstijl en de prachtige historie van alle plaatsjes waar jullie komen. Verrassend om te lezen dat Breda tegenwoordig je thuisbasis is, ik dacht dat je ons mooie dorpje nooit zou verlaten. Ik kijk weer uit naar het volgende verslag!
    Gr. Thijs

Ans & Von

OOST WEST,THUIS IS HET OOK NIE ALLES! De wijze uitspraak van de pa van Ans. Dus wij trekken erop uit. En ach, wat is ons landje toch bijzonder. De 12 provinciekaarten vermelden alle plaatsen die in "Het Toppunt van Nederland" met een of meer records en rariteiten staan vermeld. Ans & Yvonne gaan eens kijken wat zij vinden van deze plekken. Dus een reis door het boek van Aad Struijs van Het Toppunt van nederland. Wij krijgen inmiddels mailtjes binnen van mensen die graag mee willen met een AnsVondag. Dit kan natuurlijk, maar het blijft een AnsVondag. Wij bepalen waar we heen gaan, dat zit er aan vast. Want ja....het is nou eenmaal een AnsVondag.

Actief sinds 20 Aug. 2010